Fakta Svanskog

Län Värmlands län
Kommun Säffle kommun
Församling Svanskogs församling

Svanskog är det gamla sockennamnet med skriftligt belägg från tidigt 1500-tal. Socknen omsluter de tre vackra Svansjöarna i sydvästra Värmland. Naturen, de vilda djuren i skogarna, hembygds- gården, fisket, musei- järnvägen, dressin- utflykter, kaktusarna, trollen, och vår vackra gamla träkyrka finns bland attraktionerna. Här finns också ett rikt näringsliv med ett antal företag som sysselsätter över 100-tal personer.

Vill du läsa mer om Svanskog socken klickar du här.

Mangårdsbyggnad från Hallanda

Ett föreningsprotokoll från 1933 meddelar, att föreningens dåvarande ordförande Carl Eskelund, vid offentlig auktion i Svanskogs- hemmanet Hallanda köpt den gamla manbyggnaden på gården Löcka för 200 kronor.

Byggnaden ansågs lämplig som hembygdsgård efter flyttning och restaurering. Först under sommaren 1938 blev den upptimrad och satt under tak på Hembygdsföreningens tomt i Södra Skarbol.Ursprungligen var huset uppfört 1788 på gården Löcka i Hallanda och hade hela tiden varit i samma släkts ägo.